Blog

מה, גם זה קשור לדופמין?

יש לך צורך בלתי נשלט להשלים משפטים של אחרים לפני שהם סיימו לדבר? דוחה תמיד דברים לדקה ה-90? הגוף שלך חייב לזוז כשכולם יושבים? אולי רמת הדופמין שלך לא יציבה!

אם המשכת לקרוא, יכול להיות שכל מיני התנהגויות שלך, דברים שקורים לך, אתגרים שיש לך מאז הילדות מושפעים בעיקר מחומר חשוב אחד: דופמין. זהו מוליך עצבי, נוירוטרנסמיטר, המשפיע על תפקודים שונים: מוטיבציה, התמדה, זיכרון, קשב, ריכוז ואיפוק – כל אלה קשורים כנראה לרמת הדופמין שלנו.

אין בדיקה שתגלה מה רמת הדופמין, אבל יש כל מיני התנהגויות שמרמזות כי רמת הדופמין אינה יציבה. אז מה לעשות? המשיכו לקרוא

 

מתכננים משהו חשוב אבל זונחים אותו כשהוא מפסיק לרגש?

כשרמת הדופמין יציבה, אנשים חווים בהירות, עולים בראשם רעיונות מבריקים והם מדמיינים את ההצלחה. אבל אז, נוחתים אל קרקע המציאות: מבינים שהיוזמה הזו לא תתקדם לבד, ושכדי שמשהו יקרה, צריך למלא טפסים ומשימות ובירוקרטיה, לבצע תיקונים, התאמות, שינויים, ולהקדיש המון זמן וקשב וסבלנות. אצל אנשים עם רמת דופמין לא יציבה, ברגע הזה רמת הדופמין צונחת, והרבה פעמים, בלי לדעת מה קורה מבחינה כימית, מחליטים לוותר. הרעיון הזה, שקודם נראה הכי טוב בעולם, נראה פתאום הרבה פחות שווה. מוכר לכם? לאנשים עם רמת דופמין לא יציבה קשה מאד למצוא את המוטיבציה להתמיד במשימה ולסיים אותה, אחרי שההתרגשות נעלמה.

כשמצליחים לייצב את רמת הדופמין – קל הרבה יותר לעשות דברים שקודם לכן נראו משעממים.

בילדוּת, קרתה תופעה דומה גם בכיתה או עם שיעורי הבית: ילדים נבונים שרמת הדופמין שלהם לא יציבה ממצים את התרגול בחשבון די מהר. אחרי שהם מבינים את הקאץ', רמת הדופמין פוחתת – והתרגיל מפסיק לעניין אותם. המוטיבציה יורדת. הביצועים נפגעים. מתחילים להעתיק את המספר הלא נכון, להחליף מינוס בפלוס, לקשקש בספרים, להפריע בשיעור בלי להתכוון, לקבל הערות ונזיפות ולהרגיש פגומים.

כשמצליחים לייצב את רמת הדופמין – קל הרבה יותר להקשיב, להתמיד ולתרגל.

 

 

למה הבית שלי כל כך מבולגן?

מה עוד קורה כשרמת הדופמין לא יציבה? קשה לסדר. גם סדר פיזי, למשל לסדר את החדר, וגם סדר בראש, כמו סדר עדיפויות. לאנשים עם רמת דופמין לא יציבה יש לפעמים רשימה ארוכה ארוכה ארוכההההה של משימות שהתחילו ומעולם לא סיימו. יש להם המון רשימות, הוכחות לכך שהם ניסו שוב ושוב להיות מסודרים, אבל כל פעם שכחו מה התכוונו לעשות. לפעמים גם המכונית שלהם, או שולחן העבודה שלהם, נראים… איך נגיד בעדינות, לא מוכנים למסדר רס"ר. אבל האי-סדר הזה לא מתבטא רק בבלגן חיצוני, אלא גם בתוך הראש. כשצריך לעשות משהו הם מבזבזים המון זמן על השאלה "מה אעשה קודם?", ולפעמים מרוב התלבטויות לא מתחילים כלום, או מתחילים כמה משימות בו זמנית, ולא מסיימים אף אחת מהן. בעבודה או בלימודים או בבית הרבה פעמים מתלוננים שהם מבולגנים ולא מאורגנים.

כשמצליחים לייצב את רמת הדופמין – קל הרבה יותר להיות מסודרים.

כשיש משימה מאתגרת אבל רמת הדופמין לא יציבה, קשה לגייס דופמין כדי לצאת לדרך. לכן, גם בלי שנדע בכלל מה זה דופמין, המשימה נדחית, ועוד קצת נדחית, ועוד קצת, עד שכבר נהיה לחוץ – כי מתח ותחושת חירום גורמים לעליה של אדרנלין ודופמין, וסוף סוף, כשהדופמין עלה, אפשר לצאת לדרך. אנשים עם דופמין לא יציב דוחים את המשימה עד לרגע האחרון, עד שיש להם תחושת סכנה ממש – שיחה נכנסת מהבוסית, הערה מהמורה, לקוח לא מרוצה שמחכה לתוצרים – ואז, ורק אז, עולה סוף סוף הדופמין והם מצליחים להניע את עצמם לפעולה. הם יצירתיים, מוצאים פתרונות עוקפים, אבל לדחיינות יש מחיר. הרגע האחרון הוא קצר, ולו התחילו בזמן, איכות הביצוע שלהם הייתה כנראה טובה יותר.

 

 

איפה שמתי את המפתחות שלי?

עוד תפקוד שמושפע מרמת דופמין יציבה הוא זיכרון, ובעיקר זיכרון לטווח קצר. נכנסנו לחדר, אבל למה בעצם? מה התכוונו לעשות? ואיפה שמתי את המפתחות שלי? ורגע, על מה דיברתי? ואם כבר דיבורים, כשרמת הדופמין לא יציבה, נעשים ניסיונות אינסופיים, חלקם נואשים, כדי להעלות אותה. כשאנשים עם דופמין לא יציב יושבים בשקט, הדופמין פוחת – ואז הם מתחילים להיכנס לדברי אחרים, או להקפיץ רגליים, להזיז את הידיים, או לדבר הרבה יותר מכל יתר האנשים בחדר. כשמשימה או שיחה מתחילה לשעמם אותם,  רמת הדופמין יורדת – ושוב, כדי להעלות אותה, "מזגזגים" לנושא אחר. קופצים בין משימות ומחשבות ולא מצליחים לסיים כמעט שום דבר כמו שצריך.

כשמצליחים לייצב את רמת הדופמין – קל יותר לשלוט במילים ובמעשים שלנו.

אבל איך מאזנים את רמת הדופמין שלנו?

הכירו את דופטן, תוסף תזונה המסייע לייצב את רמת הדופמין ולהשאיר אותה קבועה לאורך זמן (כ-5 שעות). אנחנו מזמינים אותך לבדוק אם דופטן מתאים לצרכים שלך, ואם לא – מאפשרים להחזיר ולקבל את הכסף בחזרה. חשוב לנו שתהיה לך חוויית קניה טובה, וידיעה ברורה שלא שילמת לשווא. הכי חשוב לנו שתהיו מרוצים.

דופמין – הדלק של התפקודים הניהוליים

"לפעמים אנו חדים ממוקדים ומלאי מוטיבציה והתחושה היא שאין דבר בעולם שלא נוכל לעשות ואילו בפעמים אחרות אנחנו מרגישים תקועים, מתוסכלים וכל רעש קטן מסיח את דעתנו"

 

איך זה עובד?

מוליך-עצבי בשם דופמין, הקיים בגופנו, משפיע מאד על הביצועים שלנו בתחומים שונים, ועל יכולתנו לווסת פונקציות שונות.

פונקציות אלה, המכונות "תפקודים ניהוליים", הן היכולות לשלוט בתהליכים קוגניטיביים כמו יוזמה, התמדה, ויסות, מוטיבציה, המתנה והשתהות כשצריך, זיכרון, קשב וריכוז. התפקודים הניהוליים משפיעים במידה רבה גם על על ויסות רגשי ועל תפקוד חברתי, לימודי, משפחתי וזוגי, ולמעשה על כל תחום ותחום בחיינו.כאשר התפקודים הניהוליים במיטבם, הם מאפשרים לנו לממש את הפוטנציאל שלנו, לתכנן, ליזון ולהתנהל בהתאם למטרות שקבענו לעצמנו.

ועל כל אלה משפיעות רמות הדופמין.

מחקרים מראים:

"רמה נמוכה ולא יציבה של דופמין קשורה ישירות לתסמינים של מוסחות, קשב לא ממוקד, קשיי ריכוז, אי-סדר, קושי להציב מטרות, איחורים, דחיינות וחוסר מוטיבציה"

 

דופטן מסייע בהעלאת רמת הדופמין ובהשארתה יציבה לאורך זמן.

 

 

דילוג לתוכן