הליך האבחון של ADHD בישראל נועד לספק תמונה מלאה ומדויקת על מצבו של המטופל, תוך שילוב מידע ממקורות שונים – ההיסטוריה האישית, התצפיות, והמבחנים הסטנדרטיים. המטרה היא לא רק לאשר או לשלול אבחנה, אלא גם להבין את עוצמת ההשפעה על התפקוד היומיומי ולהתאים תוכנית טיפול אישית.
בפועל, תהליך האבחון כולל לרוב את השלבים הבאים:
-
שיחה ראשונית ואיסוף מידע
-
שיחה עם המטופל והוריו (במקרה של ילדים) על הרקע הרפואי, ההתפתחותי והמשפחתי.
-
שאלונים מובנים להורים, למורים ולעיתים גם למטופל עצמו, לבדיקת התסמינים בסביבות שונות.
-
-
בדיקות ומבחנים
-
מבחנים ממוחשבים כמו TOVA או MOXO להערכת קשב, ריכוז, תגובתיות ואימפולסיביות.
-
בדיקות נוספות לפי הצורך (למשל בדיקות שמיעה או ראייה) כדי לשלול סיבות אחרות לקשיים.
-
-
הערכה קלינית
-
נערכת על ידי אחד או יותר מהגורמים: פסיכיאטר ילדים ונוער, נוירולוג ילדים, פסיכולוג קליני/התפתחותי.
-
במקרים מסוימים נכללים גם יועצים פדגוגיים או מאבחנים דידקטיים, במיוחד אם יש חשד לקשיי למידה נלווים.
-
-
סיכום והמלצות
-
האבחנה (אם ניתנת) כוללת פירוט של התסמינים, מידת השפעתם, והצעה לתוכנית טיפול מותאמת – שיכולה לכלול טיפול תרופתי, הדרכת הורים, התאמות לימודיות או טיפולים רגשיים־התנהגותיים.
-
מניסיון של הורים ומטופלים, תהליך האבחון מרגיש לעיתים ארוך ומורכב, אך כאשר הוא מבוצע במלואו – הוא מאפשר התאמת טיפול מדויקת שמפחיתה תסכול ומשפרת איכות חיים.
📚 מקורות:
-
Meuhedet – שלבי אבחון ADHD בישראל.
-
האגודה הישראלית להפרעת קשב וריכוז – מדריך האבחון.
-
Infomed – כלים ומבחנים לאבחון ADHD.
המידע באתר דופטן אינו מהווה ייעוץ רפואי, אבחנה או תחליף להתייעצות עם רופא או איש מקצוע מוסמך.