אחת מהטעויות הנפוצות היא לחשוב ש־ADHD משפיע רק על “היכולת לשבת בשקט בשיעור”. בפועל, ילדים עם ADHD עלולים להיתקל בקושי כמעט בכל שלב של תהליך הלמידה – מהקליטה הראשונית ועד היישום בפועל.
🧠 מה זה אומר בפועל?
כשהמורה מסבירה נושא חדש – הילד מוסח, מפספס שורה אחת קריטית, ולא מצליח לעקוב.
כשהוא מתבקש להעתיק מהלוח – הוא מתחיל, מתבלבל, עובר לשולחן אחר, שוכח איפה היה.
כשהוא נבחן – הוא יודע את החומר, אבל "בורח לו מהראש" מרוב לחץ או מוסחות.
זה לא עניין של אינטיליגנציה – להפך. הרבה מאוד ילדים עם ADHD הם סקרנים, יצירתיים ומבריקים, אבל המערכת שבה הם לומדים פשוט לא בנויה לדרך שבה המוח שלהם עובד.
📌 איפה הקושי המרכזי?
בריכוז לאורך זמן – קשה להם להחזיק תשומת לב לאורך שיעור שלם, גם אם הנושא מעניין.
במעבר בין שלבים – להקשיב, להבין, להתחיל משימה, לסיים – זה תהליך רציף שדורש ארגון פנימי.
במוטיבציה ובביצוע – הרבה מהם יודעים, אבל לא מצליחים "לשלוף" את המידע ברגע האמת.
💬 הורים מדווחים:
“הוא שואל שאלה חכמה, ואז שתי דקות אחרי זה לא זוכר על מה דיברו. כאילו יש לו רגעים של חדות בתוך ענן קבוע.”
📚 ומה ההשפעה לטווח ארוך?
פערים לימודיים שמצטברים, גם אם הילד מוכשר
ירידה בביטחון העצמי: “אני לא מצליח, אז למה לנסות”
תגובות רגשיות קשות – כעס, תסכול, בכי
לעיתים גם קונפליקטים חוזרים עם צוות ההוראה
🧠 בקליניקות, אנחנו רואים שילדים עם ADHD נושאים תחושת כישלון לא כי הם לא יכולים – אלא כי שוב ושוב המערכת שלימדה אותם לא קלטה אותם נכון.
✅ מה יכול לעזור?
התאמות לימודיות חכמות (זמן נוסף, משימות מפורקות)
מורה ש"מדבר את השפה" של הילד – לא טכנית, אלא רגשית
טיפול רגשי תומך שיחזק דימוי עצמי ולמידת אסטרטגיות התמודדות
ובחלק מהמקרים – גם טיפול תרופתי, שיעזור להוריד את רעשי הרקע